Betydning af ordet “Memo”

Ordet memo kommer fra det engelske ord memorandum og refererer normalt til en kort skriftlig besked, der bruges til at kommunikere information internt i en virksomhed eller organisation. Memos kan være formelle eller uformelle og bruges ofte til at informere medarbejdere om vigtige beslutninger, ændringer eller opdateringer.

Eksempler på brug

  • Et memo er en kort skriftlig besked
  • Husk at sende memo til alle medarbejdere
  • Jeg har modtaget et vigtigt memo fra ledelsen
  • Det nye memo om ferieplanlægning er blevet sendt ud
  • Hvis du har spørgsmål, kan du læse memoet for svar
  • Alle medarbejdere er forpligtet til at læse memoen grundigt
  • Memoet indeholder vigtig information om ændringer i proceduren
  • Dagens memo omhandler retningslinjer for arbejdstider
  • Vi skal alle reagere hurtigt på det nyligt udsendte memo
  • Lad os diskutere indholdet i memoet på mødet i morgen
  • Det interne memo skal ikke deles med eksterne parter
  • Har du set det sidste memo fra administrationen?
  • Vi mangler stadig at få godkendelse fra ledelsen før memoet sendes ud
  • Memoet er skrevet på en letforståelig måde for alle medarbejdere
  • Der er en fejl i det seneste memo, som vi skal rette hurtigt
  • Memofunktionen på computeren er praktisk til hurtige notater
  • Jeg har gemt memoet i mappen med vigtige dokumenter
  • Kommer der et opfølgende memo med yderligere instruktioner?
  • Undersøg om memoet skal oversættes til andre sprog til vores internationale partnere
  • Alle medarbejdere skal være opmærksomme på ændringerne i memoet

Synonymer

  • Notat: Et kortfattet skriftligt dokument, der indeholder vigtige informationer eller beskeder
  • Besked: En meddelelse eller information, der skal gives videre til andre
  • Nedskrivning: Handlingen at skrive vigtig information ned for senere reference
  • Notits: En kort bemærkning eller påmindelse om noget

Antonymer

  • Ordfører: En person der taler på vegne af en gruppe eller organisation
  • Løsblad: Et enkelt ark papir, ofte adskilt fra andre ark
  • Rapport: En detaljeret skriftlig redegørelse for information eller resultater
  • Forespørgsel: En formel anmodning om information eller handling

Etymologi

Ordet memo stammer oprindeligt fra det engelske ord memorandum, som betyder en ting, der skal huskes på dansk. Memo bruges ofte som en forkortelse for memorandum og refererer typisk til en kort skriftlig besked, der bruges i forretningsmæssig kommunikation.

entusiastiskruralintervalemmeta-paradigmesemantisktaknemmelighypotetisk